livetsomtina.blogg.se

Vardagsblogg

Du får jättegärna rätta mitt barn....

Publicerad 2018-02-05 10:53:42 i Allmänt,

...när mitt barn gör fel, det är lite ridsportens syfte att fostra och lära, MEN det skall vara under rätt förutsättningar. Vi tar det från början. Är det något som Alice fått lära sej redan från dag ett är att lyssna på äldre, tränare och domare, ta till sej kritik och vara ödmjuk. I Midi projektet har alla fått skriva under att hålla god ton och vara ett föredöme, uppföra sej och inte sprida dåliga vibbar framförallt på sociala medier. Lena som hon tränat för i alla år är sträng, det är aldrig ok att låta sin frustration gå ut över ponnyn eller föräldrarna, bit ihop och gör om och gör rätt. Vi vuxna får rätta och hjälpa, stötta och vara just där när det behövs. Igår var vi på tävling, snorkallt på riktigt. Allt flöt på och vi hade start så vi hade god tid på oss. Framridningen var helt lugnt, inga konstigheter alls, bra organisation. Dom var 3 på banan så det gick lite undan, men vi var i balans. Alice kommer in i Lc+,lite som vanligt är Frisky lite tveksam mot dom första hindren, hon är känslig och dör lite säkert av situationen i sej. Inget överraskande och Alice lägger till spöt på första hindret, en tusch på bogen, lika så på andra hindret sen är dom igång, så säger domaren i tornet: du får lugna ner ditt spö. Alice lyssnar och det flyter på väldigt bra men handen är lite rörlig, vilket är hennes svaghet. Allt frid o fröjd, inga konstigheter. Det blev en omhoppning som hette duga, ingen stilhoppning direkt men är det någon stans som inte spöt behövs så är det i omhoppningen, där tänder ponnyn till och hon älskar att svänga tight. Jag skrattade lite i mjugg när jag gick ut och väntade på dottern. Det är bara hon som kan gå upp i ledningen med en sån tid, lilla gumman. Bra hon tog Domarens tillsägning så bra och lyssnade. Helt ok i mina ögon, rätta mitt barn om hon gör fel. Jag väntar och väntar på utsidan, med moroten i handen och ett leende på läpparna. Mamma And nr 2 står där och vi skojjar om tiden, för nu blev Andmamman nr 2 helt plötsligt. Jag undrar vart dottern tog vägen, hände det nåt? Ut kommer en söndergråten dotter, totalt frustrerad. Jag fattar ingenting, saken är att när hon kliver ut från banan står överdomaren där och hugger henne med orden: Du skall bara veta att uppför du dej så blir du avstängd. Du får inte piska ponnyn efter domaren sagt till dej!! Alice har som sagt blivit fostrad att inte käfta emot, att lyssna på äldre och försökte säga att hon inte gjort det. Mamma, jag trodde hon skulle äta upp mej så förbannad var hon på mej, hulkade hon hackande när jag nådde fram. Snabbt försökte jag förstå situationen, Alice ljuger ALDRIG i en sån sak, hon tror på rättvisan och var otröstlig. Då gjorde jag något jag ALDRIG gör, jag blev urförbannad på överdomaren och gick för att leta reda på henne. Tösen är 12 år och vet vad som är rätt o fel. Sekretariatet ringde upp henne och jag fick träffa henne, omgående. Jag frågade om det var hon som var öd och hade pratat med min dotter, jadå, hon fick inte piska sin ponny efter domaren sagt till henne fick jag till svar. Det är helt ok i mina ögon, säg gärna till henne om hon gjort det MEN du knäckte just ett barn, man kan tala med barnen på ett moget och respektabelt vis, inte skrämma ihjäl henne, eller fråga vart mamma eller pappa är och ta det tillsammans med oss! Så illa var det inte fick jag till svar, och jag blev ännu argare, jag känner min dotter hon är förkrossad! Nejdå, inte alls, det tål dom fick jag till svar. Då svartnade det nästan för mej, hur kan en vuxen människa försvara att man är elak mot barnen?? I sakfrågan sa jag, så använde hon inte spöt efter domaren sagt till henne, men det får stå för dej om du tyckte det, däremot var handen orolig sa jag. Nähe, hon slog ponnyn fick jag till svar. Nu är saken den, att pappan filmade hela ritten och där slås inte något på ponnyn alls..... Så även en öd kan se fel... Men det är inte den stora saken, det är hur man tilltalar ett barn! Vi har träffat många överdomare genom åren, det finns många som tar barn precis så pedagogiskt som man skall ta dom, Alice har en gång innan råkat ut för att bli tillsagd av en mycket trevlig och vänlig men bestämd öd, hon tog verkligen åt sej av det och har aldrig gjort om detta som inträffade, då var hon väldigt liten. Men att gå in för att knäcka barn/ungdomar, skrämma dom till lydnad, det är inga bra förebilder! Kan ju säga att det var en mycket ledsen dotter som jag fann utanför ridhuset, tröstad av mamma And nr 2 och dottern i den familjen. Dom hade sett ritten från läktaren och stöttade Alice till fullo. En rätt moloken dotter gick in och tog emot sitt förstapris. Mera om tävlingen i ett annat inlägg, saken är mest hur vuxna får bete sej mot barn. Barnen och även ponnyföräldrar får mycket skit, hur dom uppför sej och agerar men är det någon som nån gång granskar domarna och andra viktiga funktioner i tävlandet. Som sagt, rätta gärna mitt barn när det gör fel, för det händer absolut. // Tina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela