livetsomtina.blogg.se

Vardagsblogg

Vi kör på

Publicerad 2018-11-06 07:15:45 i Allmänt,

Nu har Oscar själv tömkört i några veckor. Hon är speciell lilla Sweetie, har sin egna vilja. Står stilla när hon känner för det och när det går hemåt, ja då trippar hon gärna på lite fortare.
Det har gått bra, han har kört lite i backar i skogen på mjukt underlag så hon får tänka lite mera och vara rädd om sitt ben. Hon är mycket gladare till sättet så jag sa till Oscar att vi provar nu att sätta på linorna.
Jag har ju förr kört in så många hästar både mina Nordsvenskar men även min Connemara Maggie.
Åldern har nog tagit ut sin rätt på mej för jag är lite fegare nu än förr...
Men vi satte på linorna och gav oss ut i skymningen runt fälten.
Hon reagerade nästan inte alls, klippte lite med öronen, vände på huvudet och undrade varför jag hängde i linorna. I uppförsbackarna så höll jag lite emot, då la hon sej fint i selen.
Det var väldigt lugnt och fint. Nu ha jag instruerat Oscar att lära henne gå in i skacklarna, dvs lägga fram två bommar i paddocken, tunga som inte flyttar på sej i första taget. Sen köra in från sidan, svänga och backa in.
Tänk att det är ett timmerlass, det kan man inte dra på utan hästen måste backa till och framförallt stå still.
Jag tänker på Kjell som lärt mej detta, en gammal timmerman... Nu har det gått i arv, jag lär sonen precis samma sak och låter väl som en billig kopia av en timmerman...
Det är kul, vi hoppas att hon håller, kul att Oscar gillar det som jag gjorde i samma ålder. Nu gör vi det tillsammans!
// Tina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela