livetsomtina.blogg.se

Vardagsblogg

Rally i ett nötskal

Publicerad 2018-09-18 07:56:06 i Allmänt,

När morgonen grydde i går så var dottern dunderförkyld, var lite vankelmodig om hon skulle till skolan men ville också träna på kvällen med Midi för Ulrika Bidegård. Det är ju som vi alltid sagt, ingen skola ingen ridning och ibland tror jag att det är den pushen barnen behöver för att orka det där lite extra.
Sen kan man rida även om man är förkyld och träna lite lätt till skillnad mot andra sporter.
Rally hade ju stått i över en vecka, jag red ju lite på Söndagen men innan dess fick han vila lite för skorna som flög av med buller och bång! Hovslagaren var ju i Jämtland och jagade älg, så det fick dröja en vecka.
Det var inte bra för hjärnan på Rally. Ulrika konstaterade att han är mera som ett fullblod, hjärnan behöver jobba för att han skall må bra.
Rida fram gick bra. Men sen blev han väldigt istadig, vägrade att göra precis nåt! Nej, nu får du faktiskt säga till honom sa Ulrika, han vet vad han skall göra och se, efter lite lirkande och piloten fick allt visa vem som bestämmer i denna paddocken så blev det en annan ponny!
Linjer, kluriga svängar och vatten var absolut inga bekymmer.
Full fart, jag är med tycktes han säga!
Helt genomsvettig och skummade precis över allt.
Det är ju därför vi tränar sa Ulrika lugnt, detta är en ponny som behöver aktiveras mycket.
Vi rullade hemåt från Tvååker och det är utvecklande att ha olika typer av ponnier helt klart.
En kul sak hörde jag när jag var på gymmet på lunchen av en icke hästkollega på jobbet. Måste man ha samma häst hela tiden på ett SM, ja sa jag lite tvekande det är väl självklart.... Men för henne var det inte det, som inte är i den världen. Då kom jag på en briljant idé, det allra bästa hade ju varit för Alice om hon kunde tagit Frisky i dressyren, Diamond som är så säker men inte så snabb i hoppningen och Rally i terrängen!
Men nu funkar det ju inte så, men en intressant betraktelse av en utomstående....
// Tina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela