livetsomtina.blogg.se

Vardagsblogg

Rädd så in i vassen

Publicerad 2018-01-22 08:20:53 i Allmänt,

Igår blev jag riktigt rädd. Jag tillhör väl den gamla generationen som kört bilar som inte alltid funkat, man har liksom löst det själv på olika konstiga vis. Fick man stopp ja då lyfte man på motorhuven, skruvade loss nåt och tömde ut vattnet som samlats eller drog i lite kablar sen gick bilen igen. Nu för tiden funkar det inte riktigt så.... Jag älskar min bil, den är rätt dyr att äga men den tuffar o går, tuggar sej upp i snö o is med släp. Den är rätt bra. Men igår, då svek den mej. Jag fick för mej att jag skulle tanka och handla lite fröer på Söndagskvällen. Fick ett infall att börja plantera, då hade jag inga fröer hemma! Jag körde mot "stan" och Ica Maxi, det enda stället som har fröer efter 17 på en Söndag. Helt plötsligt så dog bilen, stendog och texten på panelen var: Motorservice erfordras. Den tvärdog så det var rena turen att jag var på en raksträcka och kunde styra in mot kanten med hasarden på.
Vem ringer jag helt panikslagen. Maken som alltid är lugnt i dessa stunder. Det är en givare eller en kännare av något slag. Starta om. Men det har jag ju gjort!! Bilen funkar inte skriker jag i panik då hasarden börjar o svajja och bilarna bara susar förbi... Ensam mamma söker.... Tänk om detta hänt på motorvägen med släp... Med häst i.. .
Nåväl, jag startar om för tredje gången och då tuffar bilen igång. Helt skakig styr jag ut igen, så rädd jag blev och adrenalinet bara sprutar ut i kroppen. Jag är rädd att jag inte kommer därifrån, folk kör på mej i mörkret och rädd att det skall hända igen! Bilen tuffade och gick, inte ett knyst mera. Jag kan verkligen inte laga den i dessa tillfällen som förr när man hade sin Volvo 245:a! Det skärrar upp mej ändå mera. Nåväl, till jobbet kom jag idag. Utan problem. Men i kväll är det första hoppträningen med Midi, dvs skall köra till Tvååker på kvällen och hem igen. Tänk om det händer så... Makens bil är på service så den kan jag inte ta. Samma maktlösa känsla som när vi fick däckhaveri i Uddevalla. Hua mej, vi håller tummarna att det håller i kväll. // Tina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela