livetsomtina.blogg.se

Vardagsblogg

Alla borde ha en Killen

Publicerad 2024-03-19 20:33:00 i Allmänt,

Idag har jag gjort något som jag säkert kommer ångra hela mitt liv, Killen har fått flytta till ett nytt hem. 
Han är min bästa vän och många tycker jag är galen, det är jag helt övertygad om.
Vi tar det hela från början och sen en bildkavalkad. 
När vi var på Irland o hittade Rally 2017 så åkte vi till en bekant till Cathis, hon bodde utanför Galway på en herrgård och födde upp sporthästar, hade några minishettisar till sina barn samt någon ponny som vi då inte såg till. Men när hon efter några år hörde av sej till Cathis och frågade om hon visste någon i Sverige som ville köpa deras Connemara 8 år som gått lite dressyr med deras dotter visste Cathis precis, Tina vill ha den! Vi fick en löshoppningsfilm, han förstod inte riktigt vad han skulle göra mej deras shettis hoppade innan så hoppade han efter, en gullig ponny helt enkelt. 
Allt var klart, resan bokad och på Torsdagen skullle han åka. Ebba hörde av sej till mej, nu måste du betala så sätter jag honom på transporten, då satt jag på sängkanten på IVA i Borås, Alice bad på sina bara knän, mamma gör det, dagen efter hennes olycka med mjälten krossad.... Hade jag lust, nej, jag ville inte att Alice skulle rida mera någonsin! Men som den mamma man är betalade jag vakade några dygn till. Cathis tog emot honom hemma och vi hade då blivit förflyttade till Östra så det var nära att hälsa på och titta på ponnyn. 
Han såg ut som en travare, en helt vanlig brun ponny helt enkelt. 
Första dagen hemma, jag åkte fram o tillbaka till Östra o Alice. 
Men så snäll. Eftersom Alice hade ridförbud fick ju jag börja rida honom, vi red ut först med sällskap men sen allt mera själva. Han var så snäll. Han som bott på en hed på många hektar klättrade snubblande omkring med mej i skogen, upptäckte sjöar och vatten. 
När Alice började o rida, det tog lite tid innan dom klickade, hon hade ju sprattelponnyn Rally som var hennes hjärteponny då. Men Killen växte i sin roll, sakta men säkert byggde dom upp ett förtroende och jag kunde slappna av, han var så rädd om sej och henne. Min rädsla att dom skulle krascha eller gå omkull avtog mer o mer, han stannade hellre än rev grovt. Han rev faktiskt väldigt sällan och vägrade bara om han kom helt fel. Han hoppade i början mera på vilja än med stil kan man ju säga lugnt... men så trygg jag blev, han botade min rädsla att Alice skulle gå under tillsammans med hästar! 
Killen måste förstå, bara han förstår gör han allt. Från en hedponny till att gå tre stycken SM i fälttävlan, det är bara en bra ponny på insidan som gör. Tävlat i alla tre grenarna otaliga gånger. Lärt den lätt handikappade mamman att våga ta fälttävlanskort, då på en höjd för häst, det lotsade han mej igenom, den lilla hästen med det stora hjärtat! Så beskrivs en Connemara och han stämmer in på alla plan. 
Nu är vi en helt vanlig familj med vanliga inkomster, har en ambitiös dotter som älskar hästar, vi stod i ett vägval. Skall vi fortsätta o hjälpa henne på hennes väg i hästlivet eller skall vi säga till henne, nu får du lösa ditt hästliv som du har råd med. Alla tänker vi olika men jag ville inte sätta henne i den sitsen, Killen fick börja leta efter ett nytt hem. Det har tagit tid, redan i Oktober var vi o exportröntgade homom, allt efter konstens regeler. Inte en flisa, inte ett fel, helt ren på alla håll. 
Det var en del som hörde av sej, ingen familj dög riktigt i mina ögon. En liten rädd tjej kom o provade för det var nära, nej inget som kändes precis så som jag ville.. Det gick en tid, nej bara folk som inte kändes ok. Så en dag, en mamma hörde av sej och letade en snäll ponny, som dom kunde lära sej hoppa lite på och tävla dressyr. Nja, kanske... Dom bodde i Skåne... Dom kom hit 3 gånger under två månader. Jo det stämde, tjejen gillade Killen och Killen han är så snäll. 
Så idag bestämdes det, besiktning tillsammans med köparna. Ute hos Johan i Särö som följt honom i alla år och med Monica vid sin sida på kliniken. Monica tittade på mej och frågade hur är det Tina... tårarna bara trillade. Och som den fina ponnyn han är, självklart ett utan anmärkning. 
Efter en del pappersarbete så lastade vi Killen på deras lastbil och dom styrde kosan söder ut. Min Killen var inte längre min. 
Han får ett toppen hem och jag önskar av hela mitt hjärta att dom får många roliga år ihop, uppleva honom precis som vi har gjort. Men sen, när han skall bli pensionär... då får han mera än gärna bli min Killen igen. Han kom in i mitt liv i en kris i mitt liv som jag aldrig hoppas jag får vara med om igen och gjorde mej hel. Tack älskade ponny, du var mera än en liten brun ponny.... 
Tårarna bara rinner när jag skriver dessa rader och jag vill jättegärna dela våra nästan 5 år ihop i några bilder. 
Efter en månad hemma biffade han på sej lite och här var han o slutmättes. 
Jag red igång honom när Alice hade ridförbud. 
Det bor troll under stenarna i skogen, bäst o kika lite. Aldrig har han struckit eller bockat av mej, bara kikat lite extra efter trollen..
Nu skall vi se hur banan går Killen... hmm vad gör du... får jag vara med?
Första gången han hoppade över dessa rullade han nästan över och Alice landade på fötterna på andra sidan... Men sen lärde han sej!
Några år senare, stora spetsen på Hermanstorp där dom förhatliga blågula spetsarna är!
Nu fattade han grejen!
SM på Strömsholm. Ni som vet, ni vet... bilras och urlastning på motorvägen... Killen, världens bästa gjorde sitt första SM med bravur!
Stora gräsbanan, en dröm för dom flesta! Inte ett hinderfel på hela tävlingen!
Här tas dom emot av Erika lagledaren efter en felfri terräng och senare efter ett bilras till, så slutade dom på en 14:e plats av 54 st! Ett SM med placering och två bilar kort... 
Vi tränade och tränade, han blev starkare o starkare. 
Alltid så cool, är i Billdals vänthall. Nyfiken och alltid öronen framåt. 
Hoppningen tog sej, här debuten i Lb i Björbäck. 
Hos Lena
På Kärret. Dom debuterade La men då hade Alice blivit lite lång så vi backade ett steg. 
Alice utbildade honom så väl, hon förstod att han behövde henne på resan. Han är en produkt av hennes ihärdighet. 
En torr sommar, då får man ha fotbad. Aldrig blev han prasslig o rädd. Ja ja, jag står väl här om ni säger det. 
Eller så tar man med sin kompis på släp ner till sjön o badar fötterna. 
Dressyren på Grevagården, när vi tävlar i Häggum. 
Då packade vi in honom till Axlon som han inte kände, och åkte 30 mil. Det fixar en Killen!
Nu är vi fokuserade Killen!
Hermanstorp
Hans blick o öron!
SM i Tågarp P90. Klippan i laget, inget placering men ruskigt bra ritter. 
En tuff terräng. 
Lite vanlig hoppning
Mera träning
Dressyr
Med på semestern på Öland, vi utforskade ön tillsammans. 
SM på Sporren. 
Världens vackraste bruna lilla ponny. 
Felfri i hoppningen
Felfri på hinder i terrängen. En 3 placering på Lag SM. Nu har jag nått mitt mål sa Alice och när vi rullade ut från tävlingen spelade dom på radion Unstoppable! 
Alla framgångar i världen kan inte mätas mot det som har varit hans styrka. 
Alla mina timmar i sadeln i skogen med dessa öronen alltid spetsade. Han kunde få mej mentalt på banan igen. Jag var långt där nere i ett mörkt hål men han lyte upp mej. 
Det är denna synen som kommer o saknas i stallet på morgonen. 
En hungrig Killen. 
Den kloka blicken. 
Den varma mulen som buffar efter godis. 
Det är en helt annan ponny idag än den som kom. 
Johan kan bara berömma, en välvårdad, snäll och klok ponny som är frisk på alla vis. 
Tack Killen, jag kommer o sakna dej och önskar dej allt gott i livet. 
Hoppas vi får bli gamla ihop en dag. 
// Tina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela