livetsomtina.blogg.se

Vardagsblogg

Kalashelg på många vis

Publicerad 2024-03-25 07:56:57 i Allmänt,

Jag är så glad över våra gamle, dom kommer troget på alla kalas vi bjuder in till, i ur o skur. Dom är glada över lite mat o fika samt en hel del prat, både om gammalt o nytt. Vi tog en tid som blev lite halvmiddag och dom tycker det är kuligt med lite ungdomsmat, så det blev hamburgare. Sen hade jag bakat bullar o en Silviakaka allt enligt Alice önskemål. Våra gamle åkte efter ett par timmar med kommentaren: Ni skall ju upp tidigt i morgon o visst var det så. Jag kröp ner i sängen medans Alice fortfarande var i stallet och tvättade o knoppade Svarten. 
Tidig morgon blev det ju...
Nu går min bilklocka 10 minuter före så vi var 2 minuter efter schemat. Starttid 08:50 det kräver sin man eller kvinna. Jag kör alltid på morgonen och kunde köra på rätt bra ner över E:6 an. 
När vi kommer ner har vi alla våra roller, Johan tar hand om att vattna hästen samt sätta i nummer lappen, jag går o kissar o stämmer av med sekreteriatet, Alice o Viktor i detta fallet går hoppbanan för det hinns inte med när dressyren. Dressyren, där har det varit minst sagt konflikt på sistonde mellan Svarten o Alice så vi hade väl inte så höga förhoppningar men se det gick faktiskt hyfsat..
Ibland lite spänd men dom fick till en perfekt halt! 
Den var hon så stolt över att hon ilade iväg lite fort enligt domaren. 
Sen som ett jehu bort till transporten, det är en bit o gå.. sadla om och tillbaka till hoppbanan. Precis innan hon fick gå in på banan så säger Alice, jag tar nog bort sporrarna iaf. Det blev lite dragkamp på framhoppningen. Det blev jättebra, jag tror han är lite spänd i huden just nu vid fällning och pälssättning. 
Han har ju hoppat lite högre på sistonde men underlaget hade definitivt mera att önska, det krävs en hel del både av häst o framförallt ryttare när det är en gammal gräsbana. 
Han hoppade fint, Alice fick med sin goa känsla och en nolla blev resultatet. 
Sen skulle vi besiktiga och där någon stans virrade jag bort mej mellan toalett och parkering. 
Men dom väntade på mej och jag hade gått o hämtat regntäcket med hals, för fy satan så kallt och regnade på tvären. Kunde lika väl varit snö!
Ett smutisgt täcke som fyller sin funktion! Sällan eller aldrig har det hänt att vi paltat på oss så på en bangång!
Så cool!
Sen väntade vi o väntade, tittade på lite andra ekipage. 
En byväg i Skåne.
Jag märker att det verkligen är mindre folk vi känner, alla ponnybarnen med föräldrar var ju dagen innan! Men Lisa med dotter samt Erika o Isabella kunde vi kika på och prata med. Det är så kul när man har goda vänner. 
Den vanliga outfiten var på, blått efter Diamondtiden!
Vi satt i bilen, fuktigt men varmt. 
Som vanligt placerar vi ut oss för att kunna filma bättre. 
Jag är alltid i starten, det är så Alice vill ha det. 
Faktiskt så är jag inte så nervös, detta är ju en lägre klass H90, än vad dom hoppade förra året och jag var spänd men rätt lugn. Litar på att hon inte är våghalsig och han är säker på fötterna. 
Han har lärt sej och hade svårt o stå still i starten, sen var det flygande fläng iväg. 
Huset i Alice färger!
Det gick jättebra och jag stod vid målet, hörde speakern berätta om vår vackra häst, men Johan som stod o filmade såg när Alice o Svarten höll på att krocka med en cyklist!
Alice blev lite snopen men Svarten bara galopperade på, sånt händer bara i fälttävlan!
Upp för stocken på kullen, som Killen tyckte var jobbig på SM. 
Sen stilstudie, Svarten rättar in sej och tänker snabbt när dom kommer i ett mellan länge!
lite långt ifrån
tar i även om det är sista hindret och mjölksyran säkert finns i kroppen. 
Landar perfekt, och galopperar in i mål. 
En påminnelse är ju när man ser ambulansen... som jag sa till en av läkarna, jag är så glad när ni slipper o jobba här! Vi med svarade hon och log. 
En fin 6 plats av ett startfält på 16 st. Helt nöjda och vi rullade hemåt, då hade solen kommit och vi tog med oss den över åsen till Halland. 
Pizza blev middagen, ingen orkade något annat! Somnade nöjd och ovaggad!
Jag älskar verkligen vårat gemensamma liv, vi har så mycket som vi upptäcker tillsammans!
// Tina

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela